Door IJsbrand van der Leeuw op 24 februari 2014

Hoe nu verder?

Er ligt nu een voorstel voor een nieuwe gemeente Slochteren, Hoogezand-Sappemeer, Menterwolde en Oldambt. Dat was bepaalt onze voorkeur en van onze inwoners. We hebben deze optie zelfs nog nooit met de burgers besproken.

Wanneer negen gemeentes keuzes moeten maken zal er vanzelfsprekend een compromis uit moeten komen. En nu schop ik misschien hier en daar tegen schenen, maar objectief gezien is er niet echt veel verschil tussen een oplossing met Veendam of met Oldambt. Beide is niet wat we het liefste zouden willen namelijk een kleinere oplossing met of zonder Haren. Maar met onwillige honden is het slecht hazen vangen. Als de anderen niet willen lukt het niet.

Grote bezwaren hebben wij met het voorgestelde proces. Voor 1 maart besluiten is natuurlijk niet aan de orde. Wij vinden dit ronduit belachelijk. Wij moeten, zoals in het raadsvoorstel staat gewoon doen wat we hebben afgesproken en het raadsbesluit uitvoeren. Dus de alternatieve opties onderzoeken en één en ander voorleggen aan onze inwoners.

Meerstad wordt ook opnieuw aan de orde gesteld. De raad heeft voorgesteld/besloten deze discussie uit te stellen en dat met goede argumenten. Wij zijn daar nog steeds voor. Laat de nieuwe gemeente hier een rol in spelen. We kunnen de opties wel meenemen in nu komende overleg met onze inwoners. Stel dat het in de toekomst toch gaat gebeuren: Meerstad naar Groningen! Waar komt dan de grens. Bij de Pilotenweg of even voorbij Scharmer of nog ergens anders?

Grenzeloos Gunnen II

Projectmanager bij het Noorderpoort. Lid van PvdA omdat de uitgangspunten passen bij mijn kijk op het leven. Iedereen doet mee naar wat hij kan, realistisch keuzes maken en met zoveel mogelijk individuele vrijheid gaan voor het algemeen belang met extra aandacht voor hen die dat nodig hebben. Specialiteit: Gaan voor het optimale resultaat binnen de