Door Gea Huizing-Albronda op 18 januari 2014

Waarom de politiek?

Laat ik beginnen met te zeggen dat de politiek in Den Haag, Amsterdam, Utrecht en Den Haag anders is dan in Slochteren. Weliswaar staan ook die mensen voor de partij idealen. Zeker weten. Maar de middelen en de werkwijze zal toch anders zijn.

Slochteren is veel leuker, (vind ik). In ieder geval doen we het in Slochteren anders. Meer in overeenstemming met elkaar, meer met onze inwoners en meer met onze organisaties en verenigingen. We zijn aanspreekbaar, we zijn bereikbaar en we willen en kunnen sneller werken.

Niet dat alles goed gaat, maar de lijnen zijn kort.

Waarom voor mij de PvdA?

Omdat solidariteit met mensen die het minder getroffen hebben de kern is van deze partij.

Het kan niet zo zijn dat de plek en de omstandigheden waar je bent geboren een verdienste zijn van de individu. Dat is een toevalligheid. Een meevaller of een tegenvaller zou je kunnen zeggen. Is je geboorteplek  mooi, rijk en met veel liefde en gezondheid dan is de kans om het goed te hebben, om een goede start te maken in het leven, die kans die is er.  Je moet de kansen wel benutten, maar een duw in de goede richting heb je al.

Maar wat als je geboorteplek niet direct alle kansen en mogelijkheden in zich heeft? Wat als het Noodlot je achtervolgt? Je vanaf de geboorte direct te maken krijgt met ziekte, armoe, werkloosheid, ruzie en geweld? Wat als al generaties lang de omstandigheden niet veranderen en van generatie op generatie dezelfde omstandigheden er zijn? En je dus als kind geen kansen krijgt.

Wanneer ze er niet zijn moeten kansen gecreëerd worden en dat is dan ook in mijn politieke loopbaan mijn drijfveer. Gelijkheid in de wereld zal er niet komen. Verschillen zijn er en blijven er. Maar ze hoeven niet groter te worden. De omstandigheden voor iedereen gelijk maken is een Utopie.

Maar kansen voor creëren en de wereld zo inrichten dat er voor iedereen kansen zijn om te genieten, te ontwikkelen, te leven en te werken is wel mijn doel. Dat heeft niet altijd met meer geld te maken, maar wel met mogelijkheden en ondersteuning. Met duwtjes in de rug en laten weten dat wanneer het moeilijk is dat er hulp en ondersteuning is. Dat wanneer je zelf initiatieven neemt dat die ook beloond worden, dat je verder geholpen kunt worden.

Gewoon omdat ieder op zijn of haar manier binnen de mogelijkheden die er zijn tevreden en gelukkig kan zijn.

We hoeven niet allemaal 3 x op vakantie of de nieuwste Mercedes voor de deur. Maar veilig zijn (zie de berichten van IJsbrand van der Leeuw) en je kunnen ontwikkelen, je nuttig voelen en erkenning krijgen voor wie je bent zou iedereen gegeven moeten zijn. Daar zijn we nog niet. Zeker waar het gaat om kinderen moeten we de komende jaren bouwen aan een structuur in de zorg die er voor zorgt dat signalen op de juiste plek komen en er goede hulp kan worden gegeven zodat ook kinderen zich goed kunnen ontwikkelen.

Gea Huizing-Albronda

Geboren en getogen in Slochteren. Gewerkt vanaf mijn 15de in verschillende beroepen, op administratief gebied, later in in de zorg, zowel in de ouderenzorg als ook in de jeugdzorg, Door de HBO-MW opleiding interesse gekregen in de politieke stromingen en de uitgangspunten van politieke partijen. En wanneer je dan gevraagd wordt actief te worden in

Meer over Gea Huizing-Albronda